Grade 6 Students Explore the theme of Sustainable Cities in Cascais | 6º ano explora o Tema das Cidades Sustentáveis em Cascais

On November 21st, 6th-grade students embarked on an educational field trip to Cascais as part of their Global Perspectives (GP) and Portuguese 2nd Language classes on sustainable cities. The outing provided hands-on learning experiences across several locations, fostering discussions about sustainability, community inclusion, and environmental stewardship.

A Day of Exploration and Learning

The day began with students traveling to Cascais via public transportation, reinforcing the importance of eco-friendly travel. Upon arrival, they followed a carefully planned itinerary, which included:

  • Jardim Visconde da Luz: Learning about the role of urban parks in enhancing city life.

  • Café Joyeux: A visit to a social inclusion project that employs individuals with disabilities, sparking conversations about diversity in sustainable communities.

  • Lota do Peixe: Observing the fishing industry and its importance to Cascais’ economy.

  • Praia da Ribeira: Investigating beach litter, reflecting on its sources, and discussing solutions.

  • Smart Bin: Exploring advanced waste management technologies.

  • Livraria Déjà Lu: Learning about this second-hand bookstore’s efforts in promoting reutilising and supporting social causes.

  • Jardim Marechal Carmona: Exploring leisure spaces, biodiversity, and cultural heritage.

  • Eco-Cabana: A glimpse into natural space management and environmental education.

The group split into smaller teams to manage visits to some locations, ensuring a more interactive and in-depth experience.

Community Engagement and Environmental Action

In addition to their structured activities, students demonstrated civic responsibility by conducting a beach cleanup at Praia da Ribeira. They collected litter, noting that plastics and cigarette butts were the most common types of waste. This hands-on activity deepened their awareness of the impact of human behavior on coastal environments. During their fieldtrip, the students encountered a homeless individual. Moved by compassion, they collected their leftover lunches, turning the day into an opportunity for kindness and reflection.

Reflections on Sustainability

The field trip concluded with a group discussion, prompting students to reflect on topics such as the role of smart bins in waste reduction, the significance of sustainable practices in local businesses like Café Joyeux and Livraria Déjà Lu, and the challenges faced by industries like fishing. Students also debated ways to improve Cascais’ green spaces, highlighting the importance of citizen input in urban planning.

Through this immersive experience, students gained valuable insights into sustainability and the interconnectedness of environmental, social, and economic factors. The visit inspired them to think critically about their role in building a sustainable future, not just for Cascais but for the world. 

No dia 21 de novembro, os alunos do 6.º ano embarcaram numa visita de estudo a Cascais, no âmbito das aulas de Perspectivas Globais (GP) e de Português 2.ª Língua sobre cidades sustentáveis. O passeio proporcionou experiências de aprendizagem prática em vários locais, promovendo debates sobre sustentabilidade, inclusão da comunidade e gestão ambiental.

UM DIA DE EXPLORAÇÃO E APRENDIZAGEM

O dia começou com os alunos a viajarem para Cascais através de transportes públicos, reforçando a importância de uma deslocação amiga do ambiente. À chegada, seguiram um itinerário cuidadosamente planeado, que incluiu:

  • Jardim Visconde da Luz: Aprender sobre o papel dos parques urbanos na melhoria da vida nas cidades.

  • Café Joyeux: Visita a um projeto de inclusão social que emprega pessoas portadoras de deficiência, suscitando conversas sobre a diversidade em comunidades sustentáveis.

  • Lota do Peixe: Observar a indústria da pesca e a sua importância para a economia de Cascais.

  • Praia da Ribeira: Investigar o lixo na praia, refletir sobre as suas origens e discutir soluções.

  • Caixote do lixo inteligente: Exploração de tecnologias avançadas de gestão de resíduos.

  • Livraria Déjà Lu: Conhecer os esforços desta livraria de livros em segunda mão na promoção da reutilização e no apoio a causas sociais.

  • Jardim Marechal Carmona: Explorar os espaços de lazer, a biodiversidade e o património cultural.

  • Eco-Cabana: Um olhar sobre a gestão de espaços naturais e a educação ambiental.

O grupo dividiu-se em equipas mais pequenas para gerir as visitas a alguns locais, garantindo uma experiência mais interactiva e aprofundada.

ENVOLVIMENTO NA COMUNIDADE E AÇÃO AMBIENTAL

Para além das actividades estruturadas, os alunos demonstraram responsabilidade cívica realizando uma limpeza na Praia da Ribeira. Recolheram lixo, verificando que os plásticos e as pontas de cigarro eram os tipos de resíduos mais comuns. Esta atividade prática aprofundou a sua consciência do impacto do comportamento humano nos ambientes costeiros. Durante a visita de estudo, os alunos encontraram um sem-abrigo. Movidos pela compaixão, recolheram os restos dos seus almoços, transformando o dia numa oportunidade de bondade e reflexão.

REFLEXÕES SOBRE SUSTENTABILIDADE

A visita de estudo terminou com um debate em grupo, que levou os alunos a refletir sobre temas como o papel dos caixotes do lixo inteligentes na redução de resíduos, a importância das práticas sustentáveis em empresas locais como o Café Joyeux e a Livraria Déjà Lu e os desafios enfrentados por indústrias como a pesca. Os alunos também debateram formas de melhorar os espaços verdes de Cascais, destacando a importância da contribuição dos cidadãos no planeamento urbano.

Através desta experiência imersiva, os alunos adquiriram conhecimentos valiosos sobre a sustentabilidade e a interligação dos factores ambientais, sociais e económicos. A visita inspirou-os a pensar de forma crítica sobre o seu papel na construção de um futuro sustentável, não só para Cascais, mas para o mundo.

aprendizes