Grade 5 Students Showcase Creativity in Chemistry Experiment Presentations | 5º ano demonstram Criatividade nas Apresentações de Experiências de Química
Last week, grade 5 students brought science to life by presenting home-based chemistry experiments in a special class session. This activity, designed to reinforce recent lessons on evaporation, condensation, and solutions, challenged each student to think and work like a scientist, using creativity and logical thinking to explore these concepts in their own unique ways.
With freedom to choose their experiment within the specified topics, students demonstrated a wide range of approaches. Some created videos documenting their process, others prepared presentations in Canva or PowerPoint, and several even brought materials to re-create their experiments live in front of the class. This hands-on approach allowed for an engaging showcase that left both the students and teachers impressed and inspired.
Guided by initial prompts and instructions from their teacher, but completed independently with the support of parents, the projects reflected each student's personal learning journey. Students also had the opportunity to assess one another’s work, as well as complete self-assessments, which added a valuable layer to their learning experience by encouraging reflective and evaluative skills.
The activity not only strengthened their understanding of key chemistry concepts but also gave students the opportunity to practice presentation and assessment skills, all while building a sense of pride in their scientific discoveries. This memorable experience highlighted the creativity, curiosity, and dedication of our young scientists, marking an exciting milestone in their exploration of the sciences.
Na semana passada, os alunos do 5º ano deram vida à ciência, apresentando experiências de química feitas em casa numa sessão especial da aula. Esta atividade, concebida para reforçar as lições recentes sobre evaporação, condensação e soluções, desafiou cada aluno a pensar e a trabalhar como um cientista, utilizando a criatividade e o raciocínio lógico para explorar estes conceitos à sua maneira.
Com liberdade para escolher a sua experiência dentro dos tópicos especificados, os alunos demonstraram uma grande variedade de abordagens. Alguns criaram vídeos que documentam o seu processo, outros prepararam apresentações no Canva ou no PowerPoint, e vários até trouxeram materiais para recriar as suas experiências ao vivo em frente à turma. Esta abordagem prática permitiu um espetáculo envolvente que deixou tanto os alunos como os professores impressionados e inspirados.
Orientados por sugestões e instruções iniciais do professor, mas concluídos de forma independente com o apoio dos pais, os projectos reflectiram o percurso de aprendizagem pessoal de cada aluno. Os alunos também tiveram a oportunidade de avaliar o trabalho uns dos outros, bem como de se auto-avaliarem, o que acrescentou uma camada valiosa à sua experiência de aprendizagem, incentivando as suas capacidades de reflexão e avaliação.
A atividade não só reforçou a sua compreensão dos conceitos-chave da química, como também deu aos alunos a oportunidade de praticarem as suas capacidades de apresentação e avaliação, ao mesmo tempo que criaram um sentimento de orgulho nas suas descobertas científicas. Esta experiência memorável realçou a criatividade, a curiosidade e a dedicação dos nossos jovens cientistas, assinalando um marco emocionante na sua exploração das ciências.