RISK TAKING IN Teen Years: Parent's Session for Grade 7 to 12 | CORRER RISCOS nos anos da adolescência: Sessão para pais do 7º ao 12º ano
This week, we hosted an insightful session for parents of students in grades 7-12, focusing on the unique challenges and opportunities of parenting teens.
We discussed the adolescent phase: how the brain develops and how this affects teens’ behaviour, needs, impulse control and decision making.
Their brain is transforming, they are searching for their identify, their priorities are shifting and growing autonomy and independence also makes them scared and excited. It’s a rocky sea, but filled with opportunities.
We also reflected on our role as parents! Our relationship significantly changes at this stage, which may make us feel scared, confused, develop distrust or resentment. Some of us feel we are losing our ‘baby’. It is time to transform the bond!
Imagine a little thread connecting your heart to your teenager’s heart. Is it glowing strongly, dimly? Is it fading? Let’s get into action!
Active listening, negotiation, support them in decision making and reflection, setting expectations and dialogue are key. Remind your self to self-regulate before these moments, as they know how to trigger us despite most times not meaning to do so.
Offering them a family outside their family, keeping family traditions, compassion for this stage are ways to nurture them. How does your child feel nurtured? How can you make them feel your presence without invading it? Don’t let go, as Connection has been scientifically proven to prevent the development of Addiction.
To reinforce these ideas, two helpful videos were shared: Video 1 | Video 2
We recommend further reading to support the development of strong, healthy relationships:
The 5 Languages of Love by Gary Chapman
The Whole-Brain Child by Dr. Daniel J. Siegel & Dr. Tina Payne Bryson
At our school, we recognize that fostering well-being is essential to success, and we are committed to supporting both parents and students in navigating the teen years with understanding, compassion, and care.
Esta semana, organizámos uma sessão de esclarecimento para pais de alunos do 7.º ao 12.º ano, centrada nos desafios e oportunidades únicos de ser pai de adolescentes.
Discutimos a fase da adolescência: como o cérebro se desenvolve e como isso afecta o comportamento, as necessidades, o controlo dos impulsos e a tomada de decisões dos adolescentes.
O seu cérebro está a transformar-se, estão à procura da sua identidade, as suas prioridades estão a mudar e a crescente autonomia e independência também os assusta e entusiasma. É um mar agitado, mas cheio de oportunidades.
Também reflectimos sobre o nosso papel como pais! A nossa relação muda significativamente nesta fase, o que nos pode fazer sentir assustados, confusos, desconfiados ou ressentidos. Alguns de nós sentem que estão a perder o seu “bebé”. É altura de transformar a ligação!
A escuta ativa, a negociação, o apoio na tomada de decisões e na reflexão, a definição de expectativas e o diálogo são fundamentais. Lembre-se de se auto-regular antes destes momentos, pois eles sabem como nos desencadear, apesar de na maioria das vezes não o quererem fazer.
Oferecer-lhes uma família fora da sua família, manter as tradições familiares, ter compaixão por esta fase são formas de os nutrir. Como é que o seu filho se sente acarinhado? Como é que o pode fazer sentir a sua presença sem a invadir? Não o largue, pois está cientificamente provado que a ligação impede o desenvolvimento da toxicodependência.
Para reforçar estas ideias, foram partilhados dois vídeos úteis: Video 1 | Video 2
Recomendamos mais leituras para apoiar o desenvolvimento de relações fortes e saudáveis:
The 5 Languages of Love by Gary Chapman
The Whole-Brain Child by Dr. Daniel J. Siegel & Dr. Tina Payne Bryson
Na nossa escola, reconhecemos que a promoção do bem-estar é essencial para o sucesso e estamos empenhados em apoiar tanto os pais como os alunos a navegar nos anos da adolescência com compreensão, compaixão e cuidado.