Grade 9 studies Shape, Light, Form: Direct observation of a geometric still life | 9.º ano estuda Forma, Luz, Forma: Observação direta de uma natureza morta geométrica

This past week, students of Grade 9 IGCSE Art & Design were bringing their knowledge of the “seven elements of art” (line, shape, form, value, colour, texture, and space) to bear on a geometric still life composition.  Strategically lit from 3 directions, the set-up of black, white, and multi-colour, three-dimensional forms also gave students the opportunity to experiment with oil pastels in rendering the scene.

The assignment was a mini work-through of a Cambridge portfolio project. Students performed 6 steps over three classes, namely;

  1. Research their composition by walking around the still life to find a preferred perspective.

  2. Record through direct observation by making a thumbnail sketch with annotations about colour, shadows, form.

  3. Explore by creating several fast gestural drawings to warm-up the arm, hand, and perception (just like in sports!)

  4. Develop by making an 8 minute sketch in colour to gain skill with the oil pastels and to problem solve before then moving on to a finished rendering.

  5. Create a full 20-30 minute sustained drawing and then present the full sequence, reflecting on each step in their artistic process.

In this exercise students went through each of the Cambridge Art and Design Assessment Objectives: AO1 Record, AO2 Explore, AO3 Development, and AO4 Presentation - great practice for next term and their component 1& 2 work next year.

See our students amazing creations and stay tuned for a Portugal-themed still-life with organic shapes in the next weeks, this time in another new medium!

Na semana passada, os alunos do 9º ano do IGCSE de Arte e Design aplicaram os seus conhecimentos sobre os “sete elementos da arte” (linha, forma, forma, valor, cor, textura e espaço) numa composição geométrica de natureza morta. Estrategicamente iluminada a partir de três direcções, a montagem de formas tridimensionais a preto, branco e multicoloridas também deu aos alunos a oportunidade de experimentarem o uso de pastéis de óleo na representação da cena.

A tarefa foi um mini-trabalho de um projeto de portefólio de Cambridge. Os alunos realizaram 6 passos em três aulas, nomeadamente

  1. Pesquisar a sua composição, percorrendo a natureza-morta para encontrar uma perspetiva preferida.

  2. Registar através de observação direta, fazendo um esboço em miniatura com anotações sobre cor, sombras e forma.

  3. Explorar, criando vários desenhos gestuais rápidos para aquecer o braço, a mão e a perceção (tal como no desporto!)

  4. Desenvolver, fazendo um esboço a cores de 8 minutos para ganhar perícia com os pastéis de óleo e para resolver problemas antes de passar a um desenho acabado.

  5. Crie um desenho sustentado de 20-30 minutos e apresente a sequência completa, reflectindo sobre cada etapa do seu processo artístico.

Neste exercício, os alunos passaram por cada um dos Objectivos de Avaliação de Arte e Design de Cambridge: AO1 Record (Registo), AO2 Explore (Explorar), AO3 Development (Desenvolvimento) e AO4 Presentation (Apresentação) - uma excelente prática para o próximo período e para o trabalho das componentes 1 e 2 no próximo ano.

Veja as criações fantásticas dos nossos alunos e fique atento a uma natureza-morta temática de Portugal com formas orgânicas nas próximas semanas, desta vez noutro suporte novo!

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