Grade 12 Biology Students Explore Kidney Function Through Hands-On Experience | Alunos de Biologia do 12º ano Exploram a Função Renal através de uma Experiência Prática

In our recent A-Level Biology class with grade 12 students, led by teacher Rita Marques, we engaged in a valuable hands-on activity by dissecting a real mammalian kidney. This practical experience was especially relevant as students have been studying the kidney’s role in excreting nitrogenous waste and regulating the body’s water potential as part of our unit on homeostasis. Through the dissection, students could observe the kidney’s structure and ultrastructure in a tangible way, identifying components they had previously only seen in diagrams and textbooks.

By exploring the kidney in three dimensions, they gained a deeper understanding of its complexity, examining structures like the cortex, medulla, and renal pelvis firsthand. This hands-on approach not only reinforced theoretical knowledge but also provided a concrete reference for future study. Observing and handling a real organ was an engaging experience, enhancing their comprehension of kidney function in homeostasis and supporting their learning in a meaningful way.

Na nossa recente aula de Biologia do 12.º ano, orientada pela professora Rita Marques, realizámos uma valiosa atividade prática através da dissecação de um rim de mamífero real. Esta experiência prática foi especialmente relevante, uma vez que os alunos têm vindo a estudar o papel do rim na excreção de resíduos azotados e na regulação do potencial hídrico do corpo, no âmbito da nossa unidade sobre homeostasia. Através da dissecação, os alunos puderam observar a estrutura e a ultra-estrutura do rim de uma forma tangível, identificando componentes que antes só tinham visto em diagramas e livros escolares.

Ao explorarem o rim em três dimensões, obtiveram uma compreensão mais profunda da sua complexidade, examinando em primeira mão estruturas como o córtex, a medula e a pélvis renal. Esta abordagem prática não só reforçou os conhecimentos teóricos, como também proporcionou uma referência concreta para estudos futuros. Observar e manusear um órgão real foi uma experiência envolvente, que melhorou a sua compreensão da função renal na homeostase e apoiou a sua aprendizagem de uma forma significativa.

aprendizes